
Resumé: Birgitte Dinesen, mangeårig ejer af Kragerup Gods, hofjægermester og kammerdame for HM Dronning Margrethe, tager i denne situationsrapport alle midler i brug for at holde gang i godsets restaurant Blixen og dets hotel- og konferenceaktiviteter. Hun er kendt for sin iderigdom med vindmøllepark, bæredygtighed og Go High baner. Alligevel er dette hendes største udfordring. ”Hvad kan jeg finde på…,” tænkte hun.
Publiceret 4. april 2020 – Redigeret af Peter Horn
”Hvad kan jeg finde på…,” tænkte den mangeårige ejer af Kragerup Gods, hofjægermester og kammerdame for HM Dronning Margrethe, Birgitte Dinesen, da hun sad ved sit skrivebord og overvejede sit næste skridt: På den ene side har hun et landbrug, der har forårstravlt med alle mand på arbejde og masser af overarbejdstimer. På den anden side et lukket hotel med restaurant Blixen og et konferencecenter hvor ophold, fester og konferencer enten er helt aflyst eller flyttet til langt hen i juni måned – i bedste fald – og i værste fald til efteråret.

Alle aktiviteter er bæredygtige
Så begyndte ideerne at indfinde sig – som da hun for nogle år siden lavede sin private vindmøllepark for lånte 160 millioner DKK (se den australske journalist Cecilia Macaulays videoreportage ), da hun etablerede sin Go High park i en gammel fredskov og da hun sidste år indrettede Nordens største netpark Go Bounce på det 1.200 hektar store gods. Alle aktiviteter på godset tager udgangspunkt i bæredygtighed, men hvad hjælper det at have otte konferencelokaler med plads til fra seks til 350 personer, når man på grund af coronavirus-pandemien ikke kan mødes fysisk. Hvad nytter det at have indrettet en gourmet-restaurant som Blixen – opkaldt efter den kendte slægtning Karen Blixen – når den skulle holdes lukket? Hvad var der ved at have indrettet flere dusin hotelsuiter og værelser i luksusklasse, når man ikke kunne drive traditionel hoteldrift?

Nøden var hård, men den blev knækket: ”I starten måtte vi ikke sende vores elever hjem. Derfor havde vi bl.a. 3 kokkeelever. Så hvis vi nu beholder vores køkkenchef Frank på arbejde, kunne vi afprøve et koncept vi tit har talt om, men ikke har erfaring med. Som tænkt så gjort. Vi startede Mad ud af Godset fredag og lørdag. Konceptet er en stor succes, som makkerparret Sandie, receptionisten og Frank styrer med mail, mobil og mobilpay og udlevering i papirsposer i gårdspladsen foran hovedbygningen. Der er hurtigt udsolgt hver uge. Det er hyggeligt at signalere at vi ikke helt har lukket, men det bliver så også ved hyggen. Det er ikke et tiltag, der betaler terminer.”
Birgitte Dinesen mærkede efter. Jo, den var der endnu, iderigdommen. En ide handlede om at få brugt de dyre hotelværelser.

Get away og take away
”Nu udlejer vi værelser som ”corona get away” fredag og lørdag, hvor gæsterne kan nyde vores take away menu fra Restaurant Blixen på værelset og få morgenmaden leveret foran værelset næste morgenen. Vi tilbyder også ”arbejdsro på godset” hvor man kan flytte sin hjemmearbejdsplads ud på godset fra klokken otte morgen til klokken 18 aften,” fortæller hun.
I aktivitetsparken kan gæster med forbehold for Coronaregler og antal deltagere og sprit benytte fodboldgolf, MTB og trampolinparken Go Bounce. Der er et stort behov for at komme ud og røre sig med familien. Desuden er der fantastiske vandre- og løberuter i skoven omkring godset, som gæsterne frit kan benytte.
”Mange danskere vælger forhåbentlig at holde sommerferie i Danmark. Denne bølge skal vi være på forkant med. Indtil da holder vi liv i vores gode historier på Linkedin, facebook og instagram, så vi ikke bliver deprimerede over at se på vores opslag. Heldigvis florerer humoren, kærligheden, sangen og musikken i rig udstrækning ’derude’,” fortæller Birgitte Dinesen.
Tog mod udfordring fra de hjemsendte medarbejdere
”Efter mange af vores hjemsendte medarbejdere mailede, at de savnede kollegaerne og deres arbejde, tog jeg denne udfordring til mig. Hver dag er der et medarbejderprogram hvor maximalt 10 medarbejdere kan tilmelde sig og deltage med afstand og sprit. Jeg går foran på alle vandreturene – 10 km rundt i skoven, ad stierne, på vores walk and talk baner, rundt om Skarresø og hvad jeg ellers finder på. En af dagene kan medarbejdernes børn deltage, stadig med alle forholdsregler overholdt, hvor programmet bl.a. er fodboldgolfkonkurrence og Go Bounce. I landbruget har min mand Olav Ditlevsen et stensamlerhold, hvor deltagerne får oplevet landbrugets særlige ”work out”. Det er faktisk det hold, der først er ”udsolgt”. Så ved at holde os i gangholder vi modet oppe.”

Birgitte Dinesen bliver suppleret af Kragerups økonomichef Henrik Pedersen, der regner med, at nedlukningen på bundlinjen kommer til at koste en million DKK ”efter vi har reguleret for lønkompensation, mistet omsætning, fortsatte lønomkostninger og faste omkostninger. Der er sendt 24 hjem på trepartsaftalen – nyansættelser udskudt og tilbage har vi hele landbruget, fem på hotellet – køkkenchefen plus tre elever samt en receptionist, to i Aktivitetsparken, og en i rengøringen”.
Hotelchef Dennis Dahl har gjort op, at ”25 konferencer og fem fester er helt aflyst. Der er jo lukket for al aktivitet i huset, så der er ingen restaurantgæster. Der har været et stort ønske om at flytte arrangementerne, selvom det bliver et puslespil for vores festkoordinator Henrik Olsen at få plads til alle. Alle opholdsgæster har enten aflyst eller flyttet deres reservation”.

Læs mere:
https://kragerup.dk/
ExecutiveMagazine/Regitze_i_godsejerlaere.htm
Leave a Reply