Find din personlige suverænitet

Er du saxofonist eller femme fatale? (Bogdesign: Mads Kastberg)

Resumé: Din eksponering af din personlige, professionelle suverænitet er afgørende for din videre karriere. Men først skal du kunne definere din suverænitet – altså ikke, hvor du bare er god. Den udfordring har alle medlemmer af KIB – Kvinder I Bestyrelser fået. Prøve selv.

Publiceret 28. februar 2021 – Af Peter Horn – Webredaktør: Lucas Kanno Kastberg

De fleste af os har en ide om, hvad vi er gode til rent professionelt. Men hvad er vi suveræne til? Hvor er det, at vi overstråler det, vi er gode til, med det, vi er enestående til? Det har de fleste svært ved at sætte ord på. Og det er ofte nødvendigt, hvis man vil videre i karrieren. For det er præcis sin suverænitet, man skal eksponere sig på.

Derfor er der en tæt relation mellem suveræniteten og den personlige branding, som bl.a. er beskrevet i bøgerne Personlig branding, Karrierespillet, Vision – Status = Strategi, Intelligente Barrierer og Magt til hverdagsbrug.

I denne artikel er der ud fra en workshop, der har været gennemført fra Grønland til Australien, en række øvelser, som man kan gennemføre efter do-it-yourself princippet, DYI, eller sammen med andre. Formålet er at give suveræniteten klarhed og efterfølgende, hvordan man får den synliggjort. Til suveræniteten hører også at man kan bestemme sin personlighed, sine intelligenser og sine andre talenter ved bl.a. den personlige varedeklaration. Ligeledes, hvordan man afdækker omverdens syn på én med den personlige markedsanalyse.

Aktiviteterne starter her: