
Resume: Når et brand er genstand for skandale eller negativ omtale, går det ud over forbruger- tilliden. Det gælder både, når det er et personligt brand og et produkt, fremgår det af den seneste udvikling – også indenfor #metoo. YouGov har undersøgt, hvad der får forbrugere i 10 europæiske lande til at boykotte et brand permanent eller midlertidigt.
Publiceret 25. oktober 2020 – Af en Executive Magazine reporter
Hvis der er noget, der rammer hårdere end politikere, der lyver om deres meritter indenfor sexkrænkelser i kølvandet på #metoo, er det skattesvindel i Danmark. Andre lande har andre præferencer, når de skal boycotte et brand. Det fremgår af en ny undersøgelse fra analysefirmaet YouGov. Virksomheden skriver i en pressemeddelelse:

”Når man kigger på Europa, er det især spaniere (50%) og danskere (45%), der er tilbøjelige til at vende et brand ryggen som følge af en skandale eller negativ omtale.”

I den anden ende af skalaen finder man lande som Østrig (30%), Sverige (29%) og Norge (28%), hvor under en tredjedel vil boykotte et brand i tilfælde af skandale eller negativ omtale.
I størstedelen af de adspurgte lande er mænd mere tilbøjelige at boykotte et brand end kvinder.
Forbrugerne boykotter oftest brands fra fødevare- og finanssektoren

I alle landene er fødevaresektoren hårdest ramt af brandboykotning. Også banker og finanssektoren mister kunder som følge af en skandale.
Modebranchen er ligeledes repræsenteret i mange af landene, herunder både Norge, Sverige og Finland. Her skiller de danske boykottere sig ud fra deres nordiske naboer ved oftere at vende ryggen til brands fra telekommunikation, mens det i Spanien oftere går ud over supermarkederne.
Europæerne vægter miljøet højest –danskerne skattesager

Europæerne er generelt enige om, at skade på miljøet, mishandling af dyr og uretfærdig behandling af de ansatte er de vigtigste årsager til at boykotte et brand.
Her skiller danskerne sig tydeligt ud: Den hyppigste årsag til boykot i Danmark er skatteomgåelse og -unddragelse (42%).
I Spanien er det i højere grad sager om korruption (29%), der får forbrugerne til at boykotte et brand. Finnerne lægger større vægt på materialer og råvarers oprindelse (38%).

Den er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli – 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.

Rapporten, som også tegner et billede af den danske brandboykotter, kan downloades her.
Leave a Reply