
Publiceret 9. august – redigeret af Peter Horn
Resumé: Gennem de sidste fem år har det britiske mediehus BBC interviewet erhvervsledere til serien CEO Secrets, hvor lederne har delt deres inspirerende råd på korte videoer. Mere end 200 chief executives’ interviews senere gør seriens producer Dougal Shaw i en artikel på BBCs Business’ hjemmeside status over nogle af de personlighedstræk, han har observeret bag kulisserne.
“Vi spottede vores først
gæst gennem en glasvæg mens han hastede gennem en korridor I BBCs hovedsæde med
en flok assistenter rundt om sig. Det var I august
2015,” erindrer Dougal Shaw.
Forskel
på køn i ledelse
“Få
uger inde I serien tilføjede vi et spørgsmål til iværksættere blandt lederne:
“Hvilket råd ville du ønske, at du havde fået, da du startede?” Hvis de ønskede
det, kunne svaret gives I form af en historie. Spørgsmålet
var med vilje åbent. Det har derfor været interessant at se, hvilken tilgang gæsterne
har valgt,” fortæller produceren.
Her fandt han også et andet mønster: Kvindelige CEOs indrammede ofte deres bidrag ved at genkalde sig højest personlige, følelsesmæssige oplevelser.
Inden for tv er der en frase, “det følelsesmæsige interview”. De mest spændende øjeblikke handlede ikke om mennesker, der formidlede information foran kameraet. Det handlede om mennesker, der delte, hvad de følte. På dette område har kvindelige iværksættere givet de bedste bidrag til CEO Secrets. Mange af dem var villige til at åbne op og fortælle om deres svagheder og hvordan de overvandt dem.
”Jeg ved ikke, hvordan
man gør…”
To af
dem skiller sig især ud:
Alex Depledge var medstifter af en online rengøringsvirksomhed, Hassle.com og solgte selskabet for et betydeligt beløb (£ 24 m.). ”Hun havde en iværksætters udstråling, da jeg mødte hende, men var også afbevæbnende ærlig om den historie, som kom helt bag på mig, da vi optog den. Hun genkaldte sig det tidspunkt, lige efter hun havde skaffet millioner fra investorer, da hendes mand havde fundet hende hjemme, grædende og rullet sammen som en bold på gulvet, mens hun igen og igen gentog: ”Jeg ved ikke, hvordan man skal være direktør”. Det er millioner af kilometer fra den stereotype maskuline chef på Wall Street, som Gordon Gekko repræsenterede,” siger Dougal Shaw.

I et andet erindringsværdigt interview gik parfume-iværksætteren In another memorable Jo Malone lige til sagen, da hun sagde, at hun var skyldig I at tage “de forkerte beslutninger”, hvorefter hun rådede andre til ikke at tage vigtige beslutninger, hvis de havde ”en dårlig dag”. Især ikke, hvis de var følelsesmæssigt ustabile.

Andre var Jessica Butcher fra Blippar, der følte, at hun led af ”bedrager-syndromet” som virksomhedsleder. Justine Roberts, stifteren af Mumsnet, afslørede en dræbende feedback fra tidligere, potentielle investorer, som fortalte at hun ”ikke lignede rette person” og hvordan det fik hende til at føle sig. Og på en video, der gik viral on LinkedIn, afslørede Amy Golding fra rekrutteringsvirksomheden Opus(omsætter £ 100 m globalt), at hun havde fået den feedback, at hun var ”for tøset til at blive CEO”. Ingen af gæsterne fortalte hemmelighederne for at få medlidenhed. Hver og en af dem delte simpelthen en historie om, hvorledes de fandt styrke. Det er sket for at opmuntre andre iværksættere og ledere, hvis de på et tidspunkt kommer i tvivl om egne evner,” fortæller BBC-produceren.
Se serien her: https://www.bbc.com/news/business-53658735
Leave a Reply