Følelsesøkonomien


UDSOLGT

Om bogen
Bogen Følelsesøkonomien sætter fokus på de følelsesmæssige værdier som den hårdeste valuta i fremtiden. Relationsvirksomheder, der kan dække alle individuelle ønsker og behov, bliver vinderne. Hvis du vil forstå og agere på fremtidens marked, er denne bog et must: De følelsesmæssige værdier bliver den hårdeste valuta for fremtidens virksomheder. Det dokumenterer forfatterne Bo Bache og Peter Horn.

 

Anmeldelser
Der skal følelser i økonomien

Bag det lidt uigennemsigtige begreb følelsesøkonomi skjuler sig forfatternes overbevisning om, at vi er på vej mod en ny økonomi, fremmet og muliggjort af internettet. Siden industrialismens gennembrud har vi betragtet kunden som "the economic man", der efterspørger "den bedste vare til den billigste pris". Producenten var os tordnende ligegyldig.

Det er denne opfattelse, der, ifølge forfatterne, vil blive drejet 180 grader. Fremtidig vil vort valg af leverandør ske på et følelsesmæssigt grundlag. Vi vil vide, hvem der står bag de varer, vi køber, og virksomhedernes forretningsgrundlag, deres etiske og moralske holdning etc., vil påvirke vort varevalg.

I udviklingen af denne proces vil kunde og virksomhed komme tættere på hinanden. Internettets stigende udbredelse vil gøre det lettere for virksomhederne at skaffe sig oplysninger om den enkelte kundes økonomi, præferencer, holdninger, ønsker - og drømme. Og de vil kunne udforme deres tilbud - og serveringen af dem - på en måde, der appellerer stærkt til de forskellige kundesegmenter. Den væsentligste betingelse for at få, og beholde, kunderne, er at være mentalt nær ved dem. Det tæller mere end "product excellence" og driftsmæssig effektivitet.

(...) Alt dette kan måske give en fornemmelse af, hvor forfatterne mener, at det bærer hen. Men forudsætningen er, at der på internettet hurtigt udvikles nye servicetilbud. Dette er i gang. Snart kan computerne "snakke sammen" og uden menneskelig indblanding bestille og modtage varer, føre lagerstatistik etc. (...) Men en udvikling som den, der beskrives, er ikke alene tænkelig, den er i høj grad sandsynlig.

Knud Overø, direktør, cand. pharm, ErhvervsBladet, 16. maj 2002

Download


Copyright©2000-2013 Kontakt: Webmaster