Presse 2012

Peter Horn og hans samarbejdspartnere kommenterer på forhold om ledelse, karriere og branding i danske og internationale medier. Hvis du er journalist , er du velkommen til at kontakte Peter Horn & Co. M. +45 40 46 78 98  e-mail: ee@peterhorn.dk.

Peter Horn and his associates comment on leadership, career and branding to the media. Journalists can contact Peter Horn & Co. M. +45 40 46 78 98  e-mail: ee@peterhorn.dk


Peter Horn har gennem et omfattende samarbejde med aviser, magasiner,
radio og tv et indgående kendskab til mediernes arbejdsbetingelser. Her serierne
Business Branding, Hold øje og og Bestyrelsen 09 fra Berlingske Business.

 

Skriv kärleksbrev till din chef
---
Journalist Journalist Elisabeth Vene, Arbeterskydd, 4. december 2012
---
Ju högre upp i hierarkin, desto mindre inspel får chefen från de anställda.
Såväl kritik som beröm är sällsynt. Medan behovet är stort.

- Om du ser något gott i hans eller hennes professionella verksamhet, ska du
berätta det, säger Karen Vistesen, till Executive Magazine.

I sin nya bok "Kaerestebrev - skriv med hjertet" (med Peter Horn, red.) ger
hon förslag på hur man på ett respektfullt och samtidigt personligt sätt
bygger upp relationen till chefen.

Karen Vistesen tycker att de sämsta cheferna är de som osäkra och
humörstyrda, ändrar uppfattning och spelar ut medarbetarna mot varandra.

- Man ska säga rent ut till dessa chefer vad man tycker, säger Karen
Vistesen.

På samma sätt bör man upplysa de goda cheferna om att man uppskattar att de
törs visa tillit, som Karen Vistesen tycker är det mest utmärkande draget.

- De goda cheferna blir även glada när de får veta när de gör misstag, säger
hon.
---
www.arbetarskydd.se/nyheter/halsa_ledarskap/article3596075.ece

TV2 Nyhederne: Fra second to none til second class
---
Journalist Ole Vestergaard, TV2 Nyhederne, 19. november 2012
---
I interviewet fortæller Peter Horn om perspektiverne i den indgåede aftale mellem Scandinavian Airlines ledelse og fagforeningerne. Han konstaterer, at SAS næppe vil kunne konkurrere med lavprisselskaberne og derfor må finde sit eksistensgrundlag hos de professionelle rejsende fra erhvervslivet. Han siger, at SAS fra at være second to none i 80’erne støt og sikkert har bevæget sig mod at være second class og at man af hensyn til infrastrukturen i Skandinavien må håbe, at det ændrer sig.
---
www.tv2.dk

TV2 News: SAS har aftalen i hus, men...
---
Studieværterne Karin Cruz Forsstrøm og Lasse Sjørslev, TV2 News, 19. november 2012
---
I interviewet fortæller Peter Horn om konsekvensen af, at SAS er ved at få sin aftale med fagforeningerne på plads – og de muligheder, der er i aften. Han understreger, at medarbejderne i SAS gennem deres agforeninger blot har sæøgt at få de bedst mulige vilkår, og at det har været en svag bestyrelse og ledelse, der har accepteret det – gennem årenene. En aftale vil betyde, at primært erhvervslivet i Skandinavien er sikret adgang til og fra de betydende eksportmarkeder i verden og derfor i sidste ende vil kunne tjene penge på flyselskabets fortsatte eksistens.
-
http://play.tv2.dk/tv/nyheder-debat/nyhederne/19-november-2012-0600-60389/

SAS: Har koncerncheferne fejlet?
---
Studievært Janni Pedersen – TV2 News 18.11.2012
---
Knald eller fald for SAS - mens der ventes på et forhandlingsresultat: Interview med ledelsesrådgiver Peter Horn handlede om de skiftende SAS-koncernchefers succeser og fiaskoer - og understregningen af, at det er bestyrelserne og koncernledelserne - og ikke medarbejderne, der har haft ansvaret for lønninger og arbejdsforhold. Nogle af SAS´mere interessante investeringer blev også behandlet - herunder Spanair, British Midland, Continental, det baltiske flyeventyr og hotellerne.
---
Se indslaget:
www.tv2.dk

SAS: Fra gudalder til istid
---
Studievært Michelle Bellaiche – TV2 GO´aften 13.11.2012
---
TV2 GO’aften inviterede Peter Horn i studiet med den tidligere SAS-stewardesse Inge Corell (1962-1973), der skulle fortælle om de gode år i SAS og  Signe Damgaard – stewardesse i kriseåret 2012. Peter Horn konstaterede, at den ene repræsenterede guldalderen og den anden istiden. Han mente, at det ikke var medarbejderne, men bestyrelsen og ledelsen, der klynkede i forhold til den truende konkurs. Han fandt, at SAS havde haft et problem i, at der siden stiftelsen af SAS havde været en hurtig udskiftning af koncernchefer – fraregnet Jan Carlzon og Jørgen Lindegaard.
---
Se indslaget:
http://go.tv2.dk/aftentv/id-60114478.html

Derfor er det gået skævt i SAS
---
Studievært Søren Carlsen – DR P1 Morgen 13.11.2012
---
P1 Morgen inviterede forfatter og ledelsesrådgiver Peter Horn i studiet for - med baggrund i bl.a. bogen “SAS – når tiden er vigtigst” at give et indblik i, hvad der er gået galt i SAS siden 2001. Han rettede fokus mod bestyrelsen, hvor ingen har erfaring fra rejsebranchen og ledelsen, hvor kun en ud af otte i direktionen har kendskab til branchen.

Han vil ikke bebrejde fagforeningerne et for højt lønniveau – det er jo bestyrelse og ledelse, der har accepteret kravene og pointerede desuden de skandinaviske regeringers uvilje mod at tage kampen op mod fagforeningernes krav – specialt de socialdemokratiske.

Han konkluderede, at udgangen for SAS kan være, at selskabet beholder sit brand og sine livsvigtige destinationer til og fra Skandinavien og anvender en franchisemodel – som det kendes fra bl.a. MacDonald’s.
---
Hør indslaget:
http://www.dr.dk/radio/player/?id/81224
 

Festen er forbi
---
Journalist Christian Krabbe Barfoed, BT, 13. november 2012
---
I dag står den danske bestyrelsesformand i SAS, Fritz Schur, og flyselskabets svenske koncernchef Rickard Gustafson foran et blodigt opgør med de i alt 39 fagforeninger, der har medlemmer blandt SAS' i alt cirka 15.000 medarbejdere. Og de danske ansatte har ført an i lønfesten, bekræfter en ekspert.

-Det er rigtigt, at lønniveauet i Danmark har været noget højere, men generelt har lønniveauet været for højt. Det blev allerede udtrykt af daværende bestyrelsesformand Tage Andersen i BT i februar 1994: ' SAS' omkostningsniveau er væsentligt for højt i forhold til de luftfartsselskaber, vi konkurrerer med', siger Peter Horn, konsulent og direktør i Peter Horn & Co. Han er forfatter til bogen ' SAS - når tiden er vigtigst' sammen med Jens Wittrup Willumsen.

-Alt er gået galt for SAS. Opgøret med fagforeningerne kommer nu, men man er 10 år forsinket i forhold til konkurrenterne. Som koncernchef Jørgen Lindegaard ( 2001-2005) udtrykte det - og det har fortsat gyldighed: ' Bortset fra, at vi har været ved at gå konkurs, er vi ikke kriseramt', fortæller Peter Horn.

Han mener, at redningen for det kriseramte flyselskab kan være at gøre som en kendt amerikansk burgerkæde.

-SAS kan outsource endnu mere - de kunne blive som et luftfartens McDonald's, der opererer med en succesfuld franchisemodel: Ensartet kvalitet og standard, uanset hvem der er operatør, siger Peter Horn.
---
www.bt.dk

 SAS: Sidste udkald for et stærkt beskåret flyselskab
---
Journalist Heidi Joy Madsen, TV2 Nyhederne, 12. november 2012
---
TV2 Nyhederne interviewede managementkonsulent Peter Horn –forfatter til “SAS – når tiden er vigtigst” med Jens Wittrup Willumsen – til at fortælle om hovedpunkterne i SAS’ kriser før og nu. Han understregede betydningen af, at SAS finder frem til sit eksistensgrundlag – og at det er ved at være sidste udkald.
---
www.tv2.dk

Derfor krisen: SAS har ikke defineret sit eksistensgrundlag
---
Studievært Jens Gaardbo, TV2 News, 12. november 2012
---
TV2 News havde inviteret managementkonsulent  Peter Horn –forfatter til “SAS – når tiden er vigtigst” med Jens Wittrup Willumsen – til at fortælle om SAS’ kriser og de bagvedliggende årsager. Han understregede betydningen

af, at SAS finder frem til sit eksistensgrundlag – det er ikke muligt at konkurrere med lavprisselskaberne, når produktionsprisen pr. kilometer er 75 øre for SAS, 45 øre for Norwegian og 25 øre for Ryanair.
---
www.tv2.dk

Københavns Lufthavne hiver SAS i retten
---
Journalist Jacob Krarup Bjerregaard, Dagbladet Børsen 9. oktober 2012 - citathistorie via Ritzau Finans
---
Endnu en gang tørner det nordiske luftfartsselskab SAS sammen med Københavns Lufthavne, denne gang over betaling af handicapassistance til passagerer.

Det skriver dagbladet Børsen. SAS nægter at betale ca. 20 mio. kr., som Københavns Lufthavne kræver for sine ydelser på området. Derfor har lufthavnsselskabet nu hevet SAS i Østre Landsret. Det sker på trods af de to
selskabers tætte samarbejde og gensidige afhængighed
(...).

SAS er (...) den absolut største kunde i Københavns Lufthavne og står for 41 pct. af den trafik, der strømmer igennem lufthavnene. Derfor virker det, ifølge forfatter og rådgiver Peter Horn, der har skrevet en bog om SAS, besynderligt at hive sin største kunde, som man fremover også skal forhandle andre store aftaler med, i retten i fuld offentlighed.

- Det er interessant, at lufthavnen tager fat i sin største kunde og siger, at de skal betale, og at de skal i retten, hvis de ikke gør det. Det kan godt tyde på, at de ikke har tænkt sig helt om. Hvis jeg var hos SAS, ville jeg være ret sur, og jeg ville være svær at forhandle med om andre ting, udtaler Peter Horn til dagbladet Børsen.
---
www.borsen.dk

Peter Horn indgår dansk-britisk samarbejde
---
Journalist Pia Olsback, Bureaubiz, 17. september 2012
---
Konsulentvirksomheden Peter Horn & Co indgår samarbejde med dansker i London.

Peter Horn, direktør i Peter Horn & Co. - Management Consulting i København og Ulla Kloster, leder af Kloster Consulting i London, har indgået et samarbejde om strategisk og implementerende ledelses- og kommunikationsrådgivning.

Målet er at rådgive virksomheder – og deres ledere - i den engelsksprogede del af verden i at drive en virksomhed med succes.
---
www.bureaubiz.dk 

KAMPEN OM KVINDERNE
---
Redaktionschef Christian W. Larsen, Markedsføring, 17. april 2012
---
Strategiske evner eller dokumenterede erfaringer? Måske med et kursus proppet ind i CV’et?

 Den senere tids diskussion om kvinder i bestyrelser falder sammen med en international debat om kvaliteten af bestyrelsesmedlemmer og dermed også uddannelse af bestyrelsesmedlemmer. Det har udløst en livlig debat – og stribevis af kurser, der mere eller mindre garanterer adgang til bestyrelseslokalet (...).

Konsulenten Peter Horn var en af de første, der begyndte at arbejde med området og har udviklet en række kurser omkring personlig branding samt gennemført flere kurser med fokus på bestyrelsesarbejde.
---
www.markedsforing.dk