Strategisk networking en forudsætning for vækst

 

27/10/2004

Executive summary: Danske virksomheder har et enormt potentiale i strategisk networking, men i forhold til de udenlandske markeder ligger vi langt bagefter, siger direktør Mark Patterson. Han har udviklet managementprogrammet Network Academy, der gør alle nøglepersonerne i en organisation markedsorienterede ved at gøre networking til en del af virksomhedens vækststrategi.

Evnen til at forstå og aktivt networke og indgå i mange forskellige sammenhænge med ressourcepersoner er en af de største ledelsesudfordringer på fremtidens markeder. Strategisk Networking er et afgørende middel til vækst, og en vigtig del af en virksomheders - og personers - strategi, og den mest effektiv vej til potentielle målgrupper, ny viden, nye ressourcer og nye markeder. Men dette potentiale bliver sjældent udnyttet optimalt.

Det vil Network Academy nu gøre noget ved. Mark Patterson siger:

- Der ligger et stort potentiale i alle erhvervslederes netværk, der bare venter på at blive aktiveret. Mange deltager godt nok i forskellige netværkssammenhæng og erfa-grupper. Selvom det er sundt at udveksle erfaringer med ligemænd, branchekolleger og personer med samme orientering, er strategisk networking noget helt andet. Strategisk networking er en proces hvor man afdækker netværkspotentialet på en lang række dimensioner, og hvor begreber som kvalitet, kvantitet og spredning af netværk er afgørende faktorer.

Det er ganske få virksomheder der har defineret en egentlig strategi for udvikling af strategiske netværk, og potentialet kommer aldrig i spil. Network Academy er udviklet for at mobilisere både virksomhedens og den enkeltes personlige ressourcer, for at få dem til at se mulighederne og dermed få adgang til nye markeder.

Vejen til new business
Det første program er netop blevet gennemført med gazellevirksomheden CIMS. Adm. direktør Peter Steenstrup fortæller:

- Strategisk networking er en af de mest effektive måder at vækste en virksomhed på. Networking giver salgsprocessen helt nye dimensioner. Når man som vi lever af at vide, hvad der sker ude på vores nøglemarkeder, er netværket måden at få vigtige informationer om new business og leads på. Vi vil gerne være foran vores konkurrenter. Network Academy sætter virkelig fokus på dette område, og givet vores nøglemedarbejdere og mig selv inspiration, viden og konkrete værktøjer, men frem for alt lyst til at arbejde med det enorme udviklingspotentiale der ligger i strategisk networking.

Network Academy
Network Academy er et intensivt kursusprogram i analyse, planlægning, strategi for og udviking af nøglemedarbejderes professionelle netværk. Programmet arbejder med kortlægning, udvikling og optimering af medarbejdernes individuelle professionelle netværk, og aktiverer potentialet i virksomhedens samlede relationer. Programmet er udviklet til personer der arbejder med ledelse, strategisk salg, marketing, kommunikation, specialister og rådgivere.

--- 
Læs mere her: 
www.networkacademy.dk


Udskriv artikel
Print artikel

Tip en ven

Læs også:
Ledelse: Tillid under ansvar
Dialogmøde: Netværkets ABC
Personlig branding som fag på RUC
Ledelse: Museumsdirektør ny chef for Tv-fakta