Ledelse: Tillid under ansvar

 

27/10/2004

Gitte Mandrups interesseområde er HR og ledelse, og hun har derfor sideløbende med sin karriere taget en Executive MBA. Hun er i dag personaleudviklingschef på Det Kongelige Teater, og hendes nøgleord for god ledelse er tillid og empowerment.

Executive summary: Tillid og vide rammer gør god ledelse, og flere tænker tilsammen bedre end få. Det mener Gitte Mandrup, der er personaleudviklingschef på Det Kongelige Teater. Hun vil gerne binde HR og direktion sammen, og så tror hun på empowerment og personligt lederskab hos både ledere og medarbejdere.

Af Emilie Ekeberg


A
t udvikle det personlige lederskab hos medarbejdere og ledere og sætte fokus på HR i organisationen mener Gitte Mandrup, personaleudviklingschef på Det Kongelige Teater, er essentielt. Hun er uddannet kemi-ingeniør, og har været 17 år i Novo Nordisk, sidst som vicepresident med ledelsesansvar for op til 60 ansatte. Sideløbende tog hun en Executive MBA på SIMI, med det mål for øje at arbejde strategisk med HR.

- I 2002 blev jeg Personaleudviklingschef på Det Kongelige Teater, hvor jeg udelukkende beskæftiger mig med HR og ledelse. Det er min store interesse at få mennesker til at udvikle sig, og det var også derfor jeg tog en MBA. Novo Nordisk og Det Kongelige Teater er to meget forskellige verdener - den er meget regelbundet, når du arbejder med farmaceutiske produkter, men her på teateret er der ingen faste regler og normer for ledelse. Det er meget anderledes, siger Gitte Mandrup.

- Jeg arbejder med generel organisationsudvikling, og interpersonelle relationer. Det er nyt på Det Kongelige Teater, og giver mulighed for helt nye samarbejdsformer. Jeg mener, at HR og forretningsdelen skal bindes sammen, og det var også derfor jeg valgte en Executive MBA. Her er jeg med i direktionen, og er derfor meget tæt på mit mål, siger hun.

Personligt lederskab
Gitte Mandrup tror meget på empowerment - at udvikle det personlige lederskab - og har taget initiativ til interne udviklingsprogrammer for både ledere og medarbejdere.

- Jeg mener at god ledelse er at give tillid og vide rammer. Men man må også gøre sig fortjent til tilliden, ved at tage sit ansvar alvorligt. Desuden er det vigtigt at dele med hinanden, jeg tror på at jo flere vi er, jo bedre tænker vi. Og så er det vigtigt altid at høre de personer som bliver berørt af en beslutning, mener Gitte Mandrup.

- Karrieremæssigt er jeg meget tæt på mit mål, for jeg vil gerne være katalysator for personaleudvikling i en organisation, og i og med at jeg på Det Kongelige Teater kan forene direktion og HR, er det muligt virkelig at gøre en forskel. Jeg mener at jeg er god til at starte ting op, så jeg vil blive ved med at søge nye udfordringer i fremtiden, sige Gitte Mandrup.

---
Læs mere her: 
http://www.kgl-teater.dk


Udskriv artikel
Print artikel

Tip en ven

Læs også:
Dialogmøde: Netværkets ABC
Personlig branding som fag på RUC
Ledelse: Museumsdirektør ny chef for Tv-fakta
Strategisk networking en forudsætning for vækst